De boer op in Kenia

Het was een aardig druk eerste weekje in Kenia. Keniaanse boer Paul hield duidelijk van een strak Europees werktempo en regelde de ene na de andere afspraak voor me. Dat betekende om 7 uur ‘s ochtends opstaan, en ‘s avonds om half 8 of later aan het diner met tussendoor werken, werken, werken. Heerlijk!!!

Semi-modern melken op het bedrijf

Semi-modern melken op het bedrijf

Het uiteindelijke doel van mijn verblijf is om een bedrijfsplan te schrijven met verbeterpunten voor nu en plannen voor de toekomst voor zijn melkveebedrijf. Hiervoor is het belangrijk om niet alleen het melkveebedrijf van boer Paul te analyseren, maar ook andere melkveebedrijven, de melkverwerker, banken en vermarkting van de melk. De eerste dag was volledig bezet door een rondgang over de 40 ares van het bedrijf, bekijken van het aanwezige vee en noemen van verbeterpunten. Het mooiste resultaat was dat nu, bijna een week later, een heel deel van de genoemde punten al flink verbeterd zijn. Bijvoorbeeld: de stierkalfjes waar alleen maar verlies op geleden wordt omdat ze wel eten maar uiteindelijk toch niks opbrengen, zijn voortijdig verkocht. En een afspraak is gemaakt: komende dinsdag worden alle klauwen van de koeien bekapt, wat nog nooit gebeurd is in het 5-jarige bestaan van het bedrijf…

Boeren leveren melk bij KCC, de grootste coöperatieve melkverwerker in Kenia

Boeren leveren melk bij KCC, de grootste coöperatieve melkverwerker in Kenia

Daarnaast hebben we inmiddels 4 andere melkveebedrijven in de buurt bezocht en duidelijk kunnen zien hoe het wel en niet moet. Belangrijkste punt is dat het bedrijf staat of valt met een goede of slechte eigenaar – bedrijfsleider combinatie. Laat ik het daarbij houden. De banken in Eldoret, de stad waar ik momenteel verblijf, zijn nauwelijks bezig met leningen of andere mogelijkheden voor boeren. Terwijl rondom Eldoret de meeste personen boer zijn en via een kleine lening een flinke stap kunnen zetten in mogelijkheden en melkproductie en, het belangrijkste voor de bank uiteraard, inkomen. Om onzekerheden te verminderen voor deze banken, hebben we mogelijkheden met hen besproken. Wordt waarschijnlijk vervolgd. Een andere belangrijke factor voor melkveehouders is de afzet van hun melk. Hier zijn diverse mogelijkheden voor: rechtstreeks aan de melkverwerkers, via een coöperatie/boerengroep aan de melkverwerkers en aan mensen in de directe omgeving via het informele circuit. Al deze opties zijn bekeken en met de betrokkenen is gesproken. Als laatste is ook rekening gehouden met de omgeving van het melkveebedrijf: met de medewerkers van het bedrijf en de mensen uit de directe omgeving is het bedrijf besproken.

Deze gesprekken, samen met een klein marktonderzoek of zelf verwerken van melk economisch gezien interessant en mogelijk is, hebben een hoop waardevolle informatie opgeleverd. De komende week zal verder ingegaan worden op nationale kwesties die het verder ontwikkelen van een melkveebedrijf (on)mogelijk kunnen maken. Verslag hierover volgt uiteraard!

Deze marketing optie is in ieder geval al bedacht: 17 kg margarine voor 30 euro...

Deze marketing optie is in ieder geval al bedacht: 17 kg margarine voor 30 euro...

One response to this post.

  1. Posted by Leny on March 3, 2012 at 8:51 pm

    Ha die Dorieke
    Toch bijzonder om jouw verslag zo te lezen. Gezien onze achtergrond blijven jouw artikelen boeien. Wij wensen je van harte alle goeds en veel plezier in je werkzaamheden.
    Lieve groet
    Ruud en Leny

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: