Een aparte huwelijksspeech

Het wordt tijd voor een update over mijn avonturen in Uganda. Waar kan ik beter mee beginnen dan een echte Ugandese huwelijksspeech? Zeker in deze tijd van recessies en intercultureel onbegrip is het van belang om niet alleen de serieuze agrarische onderwerpen te behandelen, lijkt mij zo. Hier volgt een verslag van mijn eerste en laatste Ugandese huwelijk:

Agnes, de nicht van Nason, mijn werkgever en gastheer, zou gaan trouwen. De avond van tevoren kwam ze al met haar hele familie naar het huis van Nason, wat niet gebouwd is om naast de 7 kinderen, mij, zijn vrouw en hemzelf nog veel anderen te herbergen. Dat betekende dat de hele familie in hun goede kleren op de banken, vloer en andere zelfbedachte en -gebouwde mogelijkheden moesten slapen. Inclusief de aanstaande bruid. De volgende ochtend was het dus druk bij de douche (lees watertank). Nadat iedereen ontbeten had (complimenten aan Jane, de vrouw van Nason), kwam er 1 auto om alle gasten naar de stad te vervoeren. De bruid ging eerst met haar bruidsmeisjes, want zij mochten nog enkele uren bij de ‘Bridal shop’ zitten om hun haar te laten doen. Rond 12 uur gingen de eerste gasten met de auto naar de stad, en ik was er bij.

Een vrij lege kerk, maar dankzij het koor toch een goede sfeer

Een vrij lege kerk, maar dankzij het koor toch een goede sfeer

We werden gedropt bij de kerk, die geheel leeg was. Ik vroeg me af of we wel bij de juiste kerk neergezet waren…navraag bij de meegekomen familieleden bleek weinig zin te hebben, want ze spraken geen Engels (in tegenstelling tot de meeste Ugandezen, maar zij kwamen ook echt van het platteland). Gelukkig wisten de koorleden van de kerk me te vertellen dat we bij de juiste kerk waren en dat we gewoon konden gaan zitten en wachten. Ook vroegen ze me of ik mee wilde zingen in het koor, maar om de bruiloft niet te ruïneren, heb ik dat dit keer maar aan me voorbij laten gaan. Om een lang wachtverhaal kort te maken; de bruid en bruidegom kwamen 2 uur later dan gepland de kerk binnen. Inmiddels waren er al wel heel wat mensen in de kerk aangekomen, gelukkig. En de pastoor had ook wel verwacht dat het later zou beginnen, want hij kwam pas aanzetten op het moment dat de bruid en bruidegom in de auto aan kwamen rijden.

De pastoor begon de dienst met de letterlijke woorden (ok, wel in het Engels): “ik heet jullie allen welkom, het bruidspaar, de familie en vrienden en zelfs de muzungu, HALLELUJA”. Die muzungu was ik dus. Hij bleek een geweldige spreker en hieronder zal ik jullie een groot deel van de huwelijksspeech meegeven. Als jullie hem nog als spreker willen boeken voor je eigen bruiloft; contactgegevens zijn via mij verkrijgbaar😉

Pastoor: Halleluja! Kerk: Amen! Pastoor: HALLELUJA!!! Kerk: AMEN!!! Pastoor: In Genesis lezen we hoe het huwelijk ontstaan is. Mannen en vrouwen horen bij elkaar. Toen Adam nog alleen was, was hij niet blij. Hij had alles wat God had geschapen. Maar toch was hij niet blij. Daarom besloot God een vrouw te schapen. Dat zou Adam wel blij maken! Vrouwen zijn er dus om mannen blij te maken. Pastoor: Halleluja! Kerk: Amen! Pastoor: HALLELUJA!!! Kerk: AMEN!!!

De Pastoor spreekt het bruidspaar toe

De Pastoor spreekt het bruidspaar toe

Pastoor: En waaruit schiep God de vrouw? Uit een rib van Adam! En waarom uit een rib? Als je iemand in de zij kriebelt, op ribhoogte, dan moet die persoon lachen. Daarom koos God een rib, zodat de vrouw de man aan het lachen kan maken! Pastoor: Halleluja! Kerk: Amen! Pastoor: HALLELUJA!!! Kerk: AMEN!!!

Pastoor: Maar waarom koos God nou een rib van Adam en niet gewoon iets anders? Omdat man en vrouw 1 zijn en voor elkaar geschapen zijn. Een vrouw is onderdeel van een man en daarom houden ze zo veel van elkaar. Als de vrouw uit iets anders geschapen was, had de man haar liefgehad als ieder ander ding, zoals een kratje bier. Maar omdat ze uit zijn rib gemaakt is, houdt hij van haar zoals hij van zichzelf houdt. Pastoor: Halleluja! Kerk: Amen! Pastoor: HALLELUJA!!! Kerk: AMEN!!!

Hierna volgt een relaas over onderdanigheid van de vrouw aan de man. Zal de feministen onder ons niet bekoren en kan alleen de mannen verkeerde ideeën geven, dus dat sla ik maar even over. Wel nog even een stukje van de speech op een later moment.

Pastoor: Adam en Eva waren naakt in het paradijs. Later op de avond zullen jullie (het bruidspaar, red.) ook naakt zijn. Dat is heel goed. Alfons (de bruidegom, red.) zal dan het haar van Agnes (de bruid, red.) wassen, en haar rug wassen en denken ‘wat een prachtige, gladde rug’. Daarna gaat hij verder naar beneden om haar andere lichaamsdelen te wassen en …Halleluja! Kerk: Amen! Pastoor: HALLELUJA!!! Kerk: AMEN!!!

Pastoor: Ook gaan jullie vanaf vandaag in 1 bed slapen. Met zijn tweeën houden jullie elkaar lekker warm. Het is de taak van de vrouw om de man warm te houden. Agnes, besef dat dit jouw taak is. Als je dit niet doet, en ik hoor klachten, dan kom ik hoogstpersoonlijk langs! Pastoor: Halleluja! Kerk: Amen! Pastoor: HALLELUJA!!! Kerk: AMEN!!!

Foto momentje voor het bruidspaar

Foto momentje voor het bruidspaar

Echt, ik heb dit niet zelf verzonnen. Vond het een hele interessante nieuwe kijk op het huwelijk en hoop dat jullie ervan genoten hebben! Na de kerkdienst was er nog een foto-moment, een rondrit door de stad en een receptie buiten. Lijkt zeer veel op onze bruiloften dus, alleen dan met een grotere ‘zon garantie’ en misschien met een iets apartere pastoor!

 

 

 

 

 

 

De Kerk na afloop van de bruiloft

De Kerk na afloop van de bruiloft

Leave a Reply

