Aankomst in Uganda

Na een vlucht van zo’n 11 uur, onderbroken door een pauze in Cairo, arriveerde ik woensdagochtend om 3.30u in Uganda. Temperatuur was al 20 graden op dat moment en het rook echt ‘Afrikaans’ toen ik vanuit het vliegtuig naar de aankomsthal liep. Leuke gesprekken gehad in het vliegtuig en zo een vijftal nieuwe blogvolgers geworven🙂

Woensdagmiddag een internetcafe opgezocht, even wennen aan het ontzettend trage tempo van het internet (ik kan weer sneller typen dan wat de computer bij kan houden, hoera) en maar even contactgegevens op de website zetten, dacht ik zo. Lukte helaas niet. Daarna had ik afgesproken met Emily, een geweldige Ugandese vrouw die hier woont. Erg gezellig bijgekletst en wie weet ben ik wel in Kampala met kerst.

Donderdagochtend om 6 uur vroeg uit de veren om de bus te nemen naar Kasese. Met alle bagage achterop een motor (sorry mam, was de enige manier om de file te omzeilen) en toen in de bus zitten wachten tot die vol was. Echt Afrikaans. Om 8 uur vertrokken, met een stop in Fort Portal om een motorhelm af te geven aan Michel, die een pizzeria opent op deze plek. Moet ik dus zeker ook een keertje heen! Om 2 uur ‘s middags werden we uit de bus gegooid, nog voor Kasese, in een of ander dorpje (mag je een plek met enkele huizen al een dorp noemen?). Daar woont Nason met zijn familie. Erg gezellig; vrouw, 5 zonen, 2 dochters, 6 geiten, kippen, eenden 2 cavias en allemaal thuis met kerst. Beetje jammer dus dat ik als kado onder andere 4 koffiekopjes mee had genomen. Het Nederlandse snoep maakte gelukkig veel goed. Ben er al aardig ingeburgerd en heb helpen bonen pellen gisteravond.

Mr Nason voor het bananenveld

Mr Nason voor het bananenveld

Vandaag aan het werk. Eerst 4 km door de velden gelopen om bij het demonstratieveld aan te komen. Iedereen groet vriendelijk, waarschijnlijk omdat Nason de lokale priester is. Interessant om te zien hoe ze hier gewassen verbouwen; veel gewassen zomaar door mekaar heen en vooral met het idee: als we zaden hebben, dan planten we ze. Dus kunnen we nog leuk wat over rotatieplannen, winstgevendheid en alternatieve opties praten hier. Goed, zal nu stoppen, want zit met de modem van Nason te mailen.

Mijn telefoonnummer in Uganda is (+256) (0)7 79969862, mijn adres is ‘een dorpje op de weg van Fort Portal naar Kasese’ gevolgd door ‘zoek naar de Mzungu’.

 

 

 

 

 

Het is tijd om bonen te oogsten

Het is tijd om bonen te oogsten

4 responses to this post.

  1. Ha Dorieke,
    Wat grappig, ben maar 1 keer in Uganda geweest en juist in Kasese en Fort Portal waar jij nu ook zit. Zit heel goed biologische koffie en thee boerderij die ook experimenteert met kruiden en etherische olien. Daar valt veel te leren en de eigenaar is een zeer goede trainer. Weet niet of je er al van gehoord hebt of nodig hebt, maar je weet me te vinden. Moet het wel even nazoeken nl.
    Ik vermaak me ondertussen prima met de Tajiekse vrouwengroep en Climate Smart Farming. Cheers Willem

    Reply

  2. He Willem,

    Wat goed; jij bent ook overal geweest he? Ik zal eens navragen hier hoe het met die biologische koffie en thee boerderij zit. De organisatie waar ik voor werk, NECF, is ook bezig met biologische technieken, dus zal er vast vanaf weten. Anders weet ik je zeker te vinden.

    Leuk om te horen dat je bezig bent met Climate Smart Farming. Ook daar zijn ze hier mee bezig via een boomplantage. Wanneer komt je volgende nieuwsbrief uit? Als je nog eens een vrouw nodig hebt daar in Tajikistan voor een opdrachtje, dan weet je me ook te vinden he?😉

    groeten en veel succes!
    Dorieke

    Reply

  3. Posted by Tjadine / Mam on December 10, 2011 at 8:24 pm

    Mijn lieve Dorieke,

    Je begrijpt toch zeker wel, dat ik dit “sorry mam” wel erg magertjes vind voor de levensgevaarlijke capriolen, die je nu weer in Kampala uitgehaald hebt!
    Ben je net teruggekomen uit het zeer verre Mongolië, met zijn sneeuwstormen en modderwegen en aangeschoten chauffeurs, heb je nog geen 48 uur geleden me plechtig beloofd, dat je héél voorzichtig zou zijn; krijg ik dit voor m’n kiezen!
    Volgende keer LOOP je maar naar de bushalte, als er file is: goed afrikaans gebruik is dat namelijk!
    Ik weet wel, dat het een droom van je is, om op een motor door de prachtige afrikaanse natuur te zoeven! Maar dan gebeurt dat zonder al die bagage en ook niet op het achteropzitje, en bovendien pas, nadat je daar schriftelijk toestemming voor gevraagd hebt aan al je dierbaren!

    Zo, hebben we de verhoudingen weer even rechtgezet.
    Verder wel weer heerlijk om te lezen: je goede vlucht, de afrikaanse geur, de gezellige grote familie mét huisvee gelukkig! En complimenten voor je foto’s; grappig inderdaad dat bonen plukken temidden van allerlei andere gewassen!
    Dus toch maar: een superfijne, leerzame, ontdekkende en VEILIGE tijd gewenst in Uganda!

    Dikke kus,
    je Mam

    Reply

Leave a Reply

